Skolutveckling och kvalitet

Systematisk skolutveckling

Vi arbetar systematiskt med vår skol- och undervisningsutveckling. I en satsning på en utvecklingsgrupp genom Didaktikcentrum har en grupp pedagoger och skolledningen fått utbildning bland annat i systemteori och systemiska verktyg som vi implementerar i vår utbildning.

Kvalitetsredovisningar

Här presenteras våra kvalitetsredovisningar och olika övergripande planer. 

Aspero Friskolor:

Aspero Kvalitetsredovisning 2012-2013

Respektive skolort:

Göteborg 2012-13 Göteborg 2011-12 Göteborg 2010-11

Halmstad 2012-13 Halmstad 2011-12 Halmstad 2010-11

Karlskrona 2012-13 Karlskrona 2011-12 Karlskrona 2010-11

Lärartäthet

Ett ofta använt mått på skolors kvalitet är antalet elever per lärare. Detta mått är otillförlitligt på många olika sätt, varför vi väljer att redovisa vår faktiska lärartäthet i våra kvalitetsredovisningar, istället för den statistiska lärartäthet som Skolverket och SCB anger. Vi räknar helt enkelt in den personal som arbetar direkt i elevernas utbildning och lektioner överfört till heltidstjänster. På så sätt menar vi att vi ger en riktigare bild av lärartätheten, dvs antal heltidstjänster med undervisningsuppdrag.

Bland felkällorna finns det faktum att den officiella statistiken enbart räknar behöriga lärare som tagit ut lärarexamen. Detta medför att inte alla som arbetar som lärare ingår i statistiken, och således att en lärare som av olika skäl inte tagit ut sitt examensbevis inte räknas med. Samma sak gäller för våra idrottstränare, som av förklarliga skäl inte alltid är utbildade gymnasielärare samtidigt som de har högsta tränarkompetens - de syns heller inte i statistiken.